مقالات

عددهای روی بدلیجات به چه معناست؟

کد روی بدلیجات

با توجه به قیمت گران طلا و جواهرات استفاده از بدلیجات و پوشیدن انواع مختلف آن مورد پسند اکثر مردم مخصوصا خانم ها است زیرا با پرداخت هزینه کمتری می توانند از بدلیجات های متنوع در زیبا جلوه دادن خود استفاده کنند؛ اگر شما هم جزء افرادی هستید که از اکسسوری و بدلیجات استفاده می کنید حتما در هنگام خرید این سوال برایتان پیش آمده که عددهای روی بدلیجات به چه معناست؟

البته که تمامی بدلیجات و زیورآلات دارای عدد و کد حک شده نیستند؛ زیرا زیورآلات و بدلیجاتی که دارای قیمت و ارزش بالایی باشند بر روی آن ها عدد یا کد حک می شود؛ برخی از بدلیجات نیز با توجه به طرح خاص و برند معتبر بر روی آنها کدی حک نشده که این باعث کاهش قیمت آنها می شود؛ این اعداد شاید در ظاهر چیز چندان مهمی به نظر نیایند ولی تاثیر زیادی بر روی قیمت این قبیل از محصولات دارند؛ زیرا این کدها معمولا بر روی زیورآلاتی حک می شوند که کیفیت بالایی داشته و از مواد اولیه مرغوب تولید می شوند.

در صنف جواهرسازی و در سال ۱۹۰۶ قوانین بین المللی تعیین شد که بر اساس آن، کد و اعداد حک شده بر روی بدلیجات تعیین کننده خلوص فلز بکار رفته و شناسایی سازنده کار خواهد بود؛ امروزه نیز با حک اعداد بر روی زیورآلات و بدلیجات که از واجبات این کار در طی تولید است؛ معرفی درصد خلوص فلز بکار رفته در تولید بدلیجات و برند یا مرکز سازنده انجام می‌شود.

کد روی بدلیجات به چه معناست؟

 

کد و اعداد روی بدلیجات به چه معناست؟

 

کد روی بدلیجات اعدادی هستند که بر قسمت رویی یا داخلی اکسسوری حک می شوند تا با شناسایی این اعداد اطلاعات مفیدی در مورد جنس فلز بکار رفته، برند تولید کننده یا شخص سازنده آن زیورآلات به دست آید.

  • کد روی بدلیجات ۹۲۵/۰۹۲5ster

بسیاری از افراد در بین بدلیجات به خریدن و استفاده از نمونه های که از فلز نقره تولید می شوند علاقه خاصی دارند؛ نقره استرلینگ یکی از برندهای معتبر این فلز است که باید حتما کدهای خاص این برند بر روی محصول حک شده باشد. کد ۹۲۰۵ به معنای خلوص فلز نقره است که نشان می دهد چند درصد نقره و چند درصد از دیگر فلزات مانند: مس و آهن در تولید آن محصول استفاده شده است. اگر برای خواهر یا دوست خود به دنبال هدیه هستید زیورالات نقره می تواند مناسب کادو تولد برای دختر باشد.

پس از مدتی که نقره یا بدلیجات تهیه کرده‌اید ممکن است بروی آن‌ها جرم یا آلودگی باشد برای تمیز کردن نقره می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید.

  • کد K 10

این کد اگر بر روی محصولی درج شده باشد؛ بیانگر استفاده از معادلی از طلا بوده که در تولید بدلیجات استفاده شده است. از جمله دستبند بدلیجات، انگشتر و انواع گردنبند.

  • کد 14k

این کد به معنای این است که از درصد بیشتری از طلای خالص در تولید زیورآلات استفاده شده و نشان می دهد که ۱۴ درصد طلای خالص در ساخت این کد از بدلیجات بکار رفته است.

  • کد 18K

اکثر افراد با این کد آشنا هستند؛ زیرا زمانی که ۱۸ قسمت از طلای خالص در هر واحد ۲۴ قسمتی استفاده کنیم این کد روی زویرآلات درج می شود و نشان می دهد که محصول ارزش و بهای بیشتری دارد.

  • کد ۲۴

کد ۲۴ یعنی از صد درصد طلای خالص در تولید زیورآلات استفاده شده که ارزش و بهای خیلی گرانی دارد؛ سازندگان طلا معمولا به خاطر شکل پذیری، فرم دهی و مقاومت بیشتر در تولید زیورآلات از طلای ۲۴ درصد کمتر استفاده کرده و در مقابل از ناخالصی های دیگر در ترکیب آن استفاده می کنند.

  • کد Gp

این کد برای زیورآلاتی با روکش طلا بکار می رود و با اصطلاح آبکاری طلا معروف هستند. اگر برای همسر خود میخواهید هدیه بگیرید این زیورالات برای هدیه سالگرد ازدواج مناسب است ولی حتما به کد درج شده روی آن دقت کنید.

  • کد GF

بر روی بعضی از اکسسوری ها یا بدلیجات ها مانند: ساعت یا مچ بندهای چرمی لایه خیلی نازکی از طلا کشیده می شود که علاوه بر جلوه زیبایی که به آن ها می بخشد از لحاط قیمتی نیز با ارزش می شوند‌.

 

  • کد ۷۵۰

 

کد ۷۵۰ روی استیل نیست و بیشتر این کد برای طلا استفاده می‌شود که نشان می‌دهد این جواهر از طلای 18 عیار ساخته شده است.

 

 

کد و تشخیص بدلیجات

 

کد روی بدلیجات

 

تاریخچه حک نشانه ها بر روی زیورآلات به قرن چهاردهم انگلستان و سیزدهم در فرانسه بر میگردد؛ در سال ۱۷۹۷ در فرانسه قوانینی وضع شد که بر اساس آن باید تمام علائم سازنده بر روی زیورآلات قابل رویت باشد تا از این طریق امکان عرضه جواهرات فیک یا کپی برندها به حداقل برسد.

بدلیجات استیل یا فولاد زنگ

بدلیجاتی که جنسشان استیل است مانند انگشتر استیل بر روی اکثر آنها کد خاصی حک نشده و زنجیرها یا دستبند های استیل معمولا بر روی آنها حروف یا عددی درج نمی شود. البته برخی از بدلیجات ها و زیورآلات های خاص مثل: زنجیر های قفل کوبایی که از جنش استیل هستند بر روی پشت آنها کد و حروف خاصی حک می شود.

در صورت آشنایی و یاد گرفتن کد و اعداد حک شده بر روی بدلیجات و اکسسوری بهتر است در هنگام خرید انواع مدل گوشواره، زیورآلات و بدلیجات های گران قیمت به این کدها دقت کنید. با شناسایی و دقت به این اعداد حک شده می توانید متریال محصول مورد نظر خود را به همان صورت که می خواهید، خریداری کنید و همچنین از بابت اعتبار زیورآلات خود مطمئن شوید.

زیورآلات برندهای معروف معمولا بر روی همگی آنها کد و عدد خاصی حک شده و برخی از این کدها نشانه ها مختص به سازندگان و شرکت های معروف و برتر صنعت جواهرسازی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *